Aktiviter 2018

Der vil igen i år blive afholdt forskellige aktiviter i Græsningforeningen Høje Møn. På nuværende tidspunkt er følgende arrangementer kalendersat:

• Vinterhegnsdag. Hegnsdag, nu også om vinteren! - alle er meget velkomne! Vi håber at vejret er med os så vi kan rydde langs hegnene i Jydelejet søndag d. 18 februar. Hvis vejret ikke er med os (sne) har vi søndag d. 18 marts i baghånden. Hyrden vil møde os på P-pladsen ved indgangen kl. 10:30 og fortælle hvilke dele af hegnet der står for tur - han har også redskaber med. Vi regner med at det vil tage en god del af de lyse timer, så tag madpakke og kaffe med. Kan du blot afse nogle timer er det også fint. Hvis du har spørgsmål, så kan du kontakte Lisbeth på Denne emailadresse er beskyttet mod programmer som samler emailadresser. Du skal aktivere javascript for at kunne se adressen. eller 20729224.
  • Generalforsamling (med frokost). Lørdag den 7. april 2018, kl. 12.30 i Fælleshuset, Camping Møns Klint. Inden Generalforsamlingen tager vi som i fjor ind tur i Jydelejet hvor vi går ud i sydfolden og beser kvæget. Turen starter kl. 11.00 ved p-pladsen ved indgangen til Jydelejet. Der vil efter Generalforsamlingen være frokost kl. 14.00.

Tidligere afholdte aktiviteter i 2017

Herunder kan ses, hvilke aktiviteter, der blev afholdt  i 2017

Der vil igen i år blive afholdt en række aktiviteter i Græsningsforeningen Høje Møn. På nuværende tidspunkt er følgende arrangementer kalendersat:

• De vilde blomsters dag den 18. juni 2017. Tidspunkt kl. 13.30 – 16.30 i Jydelejet. Arrangeret af NST.

• "Så går vi atter i hegnet" (Hegnsdag) den 12. august 2017. Hyrden vil møde os på P-pladsen ved indgangen kl. 10 og fortælle hvilke dele af hegnet der står for tur denne gang - han har også redskaber med. Husk gerne et par gode havehandsker. Vi regner med at være færdige ved 13-tiden - så tag madpakke og kaffe med.

• Tur til Jydelejet d. 27. august 2017. Tidspunkt kl. 10 - ca. 13. Søndag den 27. august vil Torben Hviid fra Naturstyrelsen være guide på en tur gennem Jydelejet, hvor vi snakker om naturplejen og kigger på orkidéer og andre blomster i området. På turen vil vi holde en pause, hvor vi kan nyde medbragt mad og kaffe.

• Naturplejedag  den 1. oktober 2017. Tidspunkt kl. 10 – 15. Fælles naturplejedag med DN og NST.

• Kødudlevering den 4. november 2017. Tidspunkt 10 - 12.

• Desuden planlægger vi en dag om naturpleje i Jydelejet som forventes gennemført sensommeren 2017.

Tidligere afholdte aktiviteter i 2016

Herunder kan ses, hvilke aktiviteter, der blev afholdt  i 2016

• Fugletur d. 3. april ved 'Sydklinten'. Tidspunkt kl. 8.00-10.00. Fugletur med Uffe i området ved Hundevængsgårds arealet og den sydlige del af Møns Klint. Vi mødes ved p-pladsen ved Møns Fyr og går langs klinten op til klinteskoven. Fuglenes forårstræk er i gang og undervejs ser, hvad der gemmer sig i krattet. Fremme ved Jættebrink og Hundevængsfald vil vi afhængig af vejr og vind observere fugletrækket. Hvis der ikke er ‘gang i trækket’ går vi en tur i det nye fredet område ‘Hundevænggårdsfredningen’. Turen slutter kl. 10 ved Jættebrink, der er et glimrende sted at nyde en kop kaffe og evt. en madpakke. Hvis vinden er 'rigtig' vil der være mulighed for traner og lidt forskellige rovfugle, men ellers så kigger og lytter vi på de småfugle, der gemmer sig i krattene.
    Turen aflyses ved regnvejr, men hvis det bare er lidt regnbyger så kan man godt 'kratluske'.
  • Generalforsamling d. 15. april kl. 19.00: Generalforsamling i Foreningernes Hus, den gamle Lendemarke skole (Rødkildevej 9, 4780 Stege).
  • Snapseurter og orkideer d. 11. juni. Tidspunkt kl. 10.30 - 14.30. Snapseurter og orkidetur til Jydelejet og Klinteskoven med Hans Hinke. Vi mødes ved indgangen til Jydelejet den 11/6 kl. 10:30 og slutter kl. 14:30. Der er indlagt ½ times frokostpause. Turens tema er snapseurter og reliktplanter men også orkideer. Vi går ad en "hemmelig" (læs endnu ukendt) rute, steder hvor vi ikke plejer at gå. Hvad vi støder på af planter, vides af gode grunde ikke. Vi taler om det vi ser med særlig vægt på temaet.
  • De vilde Blomsters dag d. 19. juni. De vilde Blomsters dag til Mandemarke bakker og Høvblege med HC og Ib Johnsen.
  • Fælles høslætsdag d. 18. september. Fælles Høslætsdag med DN og NST i Horndrager Indhegningen.
  • Kødudlevering lørdag d. 5. november. Kødudleveringsdag hos slagteren i Stensved.

Herunder kan ses, hvilke aktiviteter, der blev afholdt  i 2015

• Generalforsamling d. 18. april. I år en tur i bakkerne for at kigge på dyrene. Yderligere informationer omkring tid og sted kommer senere.
  • Hegnsdag d. 23. maj. Vi mødes ved parkeringspladsen ved Jydelejet kl. 10.
  • De vilde blomsters dag d. 14. juni - Jydelejet. Tidspunkt: 13.30 - 16.30. Sted: P-plads v. Hunosøgård, Langbjergvej 1, 4791 Borre.
  • Et større Jubilæumsarrangement i Jydelejet d. 27. juni. Et arrangement sammen med bl.a. Naturstyrelsen og medvirkning af lokale. Yderligere informationer omkring tid og sted kommer senere.
  • Naturplejedag i Jydelejet - Søndag d. 20. september. Tidspunkt: kl. 10 - 15. Mødested: P-pladsen ved Jydelejet, Langebjergvej 1, 4791 Borre. Medbring frokost, praktisk tøj, solidt fodtøj, arbejdshandsker og følgende redskaber, hvis du har: Le og rive. Arrangementet er gratis. Arrangører: Græsningsforeningen Høje Møn, Danmarks Naturfredningsforening Vordingborg, GeoCenter Møns Klint, Vordingborg Kommune og Naturstyrelsen Storstrøm.
  • Den årlige bestilling af kød samt den årlige kødudleveringsdag - Yderlige informationer udsendes senere via mail til andelshavere og medlemmer.